Indonesie - Bali en Gilli Air - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Joost van de Pol Remco Leppers - WaarBenJij.nu Indonesie - Bali en Gilli Air - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Joost van de Pol Remco Leppers - WaarBenJij.nu

Indonesie - Bali en Gilli Air

Door: Hello Bali

Blijf op de hoogte en volg Joost van de Pol

14 April 2013 | Indonesië, Kuta

Hallo lezer! Neem even een moment om naar buiten te kijken.. Het is koud en misschien regent het... Zet nu een kop koffie.. ontspan, ga lekker zitten en droom weg van dit reisverslag uit het warme en zonnige Bali. Een lang verslag, maar zeker de moeite waard!

Wat een contrast met Europese/Amerikaanse landen.. Het was voor ons de eerste keer in Azie. Even wennen! We zagen mensen met beperkte middelen zichzelf redden - wassen gebeurt bijvoorbeeld in de sloot. We schrokken ook wel eens van de lonen die mensen verdienen. Daar loop je dan als toerist met miljoenen op zak... 100.000 Roepie =8 Euro... maar de balans zal voor de mensen waarschijnlijk wel goed zijn.
Het valt op dat er overal kleine brandjes zijn. De mensen verbranden het afval.. Een vuilnisophaaldienst zoals in Nederland is er niet. Dat is wel heel jammer. Het is een paradijs, maar de smog en het verbranden van afval... Zonde! Heel veel schoonheid, maar de mensen verkloten het met al dat afval.
Ook het verkeer is bizar - Een chaos! Dat is het woord! Maar de chaos werkt wel.. :)
We hadden twee scooters gehuurd (3,50 Euro per dag) en zo maakten wij ook deel uit van de chaos. Het is wel ontzettend grappig om op die scootertjes rond te blazen en overal een beetje naartoe te slingeren. Oh ja... Onderweg naar Kuta ben ik nog een keer aangehouden door ome agent en mocht zijn boete afkopen met 250.000 RP. :D

We zaten een maand in Rumah Jack, voorzien met een heerlijk terras en zwembad. In Rumah Jack zijn we fantastisch ontvangen door Nyoman Bakti. De gastvrouw. Nyoman heeft heerlijk gekookt uit de indonesische keuken. We hebben in Bali zoveel nieuwe gerechten en fruitsoorten gegeten waar ik de naam echt niet meer van kan herrineren (en al helemaal niet wil weten hoe het wordt klaargemaakt).
Ook zullen we de eerste avond in Rumah Jack niet meer vergeten. We hadden het nationale bier (Bintang) gekocht en savonds zaten we met het gezin Bob Marley te luisteren, sate te eten en op een gegeven moment te vissen in de vijver Haha.
Vanuit Rumah Jack hebben we alles gezien en gedaan wat we wilden doen. Veelal zijn we met auto en chauffeur op pad gegaan en hebben verschillende tours gedaan:

Tour 1: Na het ontbijt werden we om half 8 opgehaald door onze chauffeur. We zijn doorgereden naar de Taman Ayun Royal Temple en vervolgens naar Ulun Danu Temple in the lake. Hierna zijn we bij een koffie plantage gestopt voor een korte rondleiding en proeverij van echte balinese koffie en thee. Onderweg naar Twin Lake Buyan & Tamblingan slingerden er allemaal apen langs de weg. We hebben wat pindas en bananen gekocht en de apen gevoerd. Erg grappig! Vanuit de Twin lakes (die echt op elkaar lijken!) reden we naar Banjar Hot Springs. Het warme water uit de bergen stroomt via de bekken van slangen in de bassins. Bij de Hot Springs heb ik heerlijk genoten van een balinese massage. Na al die ontspanning zijn we lekker wezen lunchen at Lovina Beach. Een indonesisch buffet. Onze laatste bezichtiging was de Gitgit Waterfall.Met zijn 54 Meter de grootste waterval van Bali.

Tour 2: Dit keer hadden we de tour zelf geboekt bij 'Hello Bali'. De vorige keer had onze gastvrouw zelf iemand geregeld denken we.. No worries :)
We zijn met de chauffeur vanuit Bona naar Nusa Dua gereden. Het watersport gebied en ontzettend veel bootjes op het water en parasailers in de lucht. We werden ontvangen en konden in een prive glasboot naar de snorkelplek. Dat viel allebei bijzonder tegen. Van de glasboot merkten we niets en de snorkelplek lag vol met mensen en bootjes. We kregen een boterham mee om de vissen te lokken en zagen best mooie vissen, maar wij zijn blijkbaar erg verwend. Een tegenvaller. Vervolgens vaarden we door naar Turtle Island. Op het eiland konden we met allerlei soorten schildpadden op de foto - van groot naar erg klein. Het is zon geweldig mooi dier! Er waren ook wat ander dieren in het gebied, maar de beestjes werden niet heel super behandeld. Wat een verschil met Mon Repos (onze schildpadden tour in Australie). Oh...Voor we het wisten hadden we ook nog een dikke slang om onze nek heen... Dat vond ik toch wel wat eng.
Next stop was Dreamland Beach. Een worldclass break! Wat een golven!! 3- 4 meter hoog. We hebben twee longboards gehuurd en prachtige golven gesurft. Amazing! Helaas hebben we geen fotos van elkaar, omdat we simpelweg gewoon allebei de hele tijd willen surfen.
De zonsondergang zagen we vanaf de Uluwatu tempel. De tempel is gebouwd op een klif. Vanuit hier hadden we mooi uitzicht opde ondergaande zon. Erg romantisch ;). Opde terugweg stopten we bij Jimbaran Beach om te genieten van een maaltijd. We zaten lekker op het strand met privemuziek van een Balinees bandje die op verzoek Oasis en Bob Marley speelden. Een heerlijk biertje kon niet ontbreken! Na een aantal biertjes begonnen we te sjansen met de balinese danseressen. Toch maar even op de foto. Helaas moesten we gaan. De chauffeur wachtte immers ook. We hebben hem onderweg nog even laten stoppen om bier te kopen en uiteindelijk lagen we biertjes te drinken in het zwembad thuis. Lekker daggie!

Tour 3: We begonnen de dag met een Elephant Ride. Ja we hebben een olifant bereden :P. Een tocht van 30 minuten op de rug van een Sumatra olifant. Het was een erg grappig idee en een mooie tocht. Weer een ervaring met een bijzonder dier.
Vanuit de olifanttocht zijn we naar de Tegenungan waterfall gereden. De waterval is niet zo spectaculair als de Gitgit waterval, maar wel mooi om te zien. Inmiddels haddden we ook aardig trek. Onze lunch werd geserveerd in Kintamani waar we een prachtig uitzicht hadden op de vulkaan en lake Batur. Daarvanuit reden we naar Ubud Royal Pallace. Het paleis is deels toegankelijk en na wat fotos zijn we even over de markt gelopen. Daar heb ik eindelijk mijn Mickey Mouse horloge gekregen. Ik vraag regelmatig aan Remco de tijd en een paar maanden geleden beloofde hij mij al een mooie Mickey Mouse horloge. Nou die heb ik nu om hoor :)
Op weg naar Besakih stopten we bij het beroemde rijstterras Tegallalang. Dit veld is na Jatiluwih het grootste rijstterras van Bali. Dat is wel echt tof om te zien!! Onze laatste stop van de dag was in Besakih. De grootste tempel van Bali. Nummer 1 zoals ze dat noemen. Een gigantische tempel. We waren al gewaarschuwd dat opdringerige gidsen toeristen belazeren terwijl ze al een entreekaart hadden gekocht. Nou, Hier hebben wij ook mee te maken gehad, maar met wat oudhollandsche eigenwijsheid hebben we de gids van ons afgeschud. Uiteindelijk zijn we zelf de tempel rondgelopen. Uiteraard gekleed in Balinese kledij, want dat is verplicht. Deze bijzondere dag zat er al weer op..
Nou ja, zat er bijna op.. We zijn met Remco nog langs de dokter gegaan omdat hij al een paar dagen last van zijn oor had. De dokter wilde Remco voor 300,000 RP wel behandelen. Met een zaklamp zag de dokter dat er water in het oor zat en het oor bleek ontstoken. Remco mocht zijn broekje even uittrekken en kreeg een antibiotica prik in zijn butty, oordruppels en een berg medicijnen. Een paar dagen is Remco ervanaf geweest, maar de ontsteking kwam terug. We zijn toen naar de dokter in het dorp geweest en daar heeft Remco niewe druppels en medicijnen gekregen. Ditmaal een stuk goedkoper 100,000 RP. :) Inmiddels is Remco weer helemaal beter.

Tour 4: Vandaag gingen we op de scooter met Wayang (dochter Nyoman Bakti) en haar vriendin naar Goa Gajang (Olifantentempel) en het Monkey Forest in Ubud. Goa Gajang is een mooie tempel in de natuur, maar wel een van de zovele tempels in Bali..We hadden van de olifantentempel wel wat meer van verwacht. Toen zijn we doorgereden naar het Monkey Forest. Dat was echt heel leuk! Een prachtig tropisch regenwoud vol met apen! De apen waren erg nieuwsgierig en hingen om de mensen heen. Je moest wel oppassen voor zonnebrillen, cameras of andere spullen. Ook als er eten in een tas zat verstopt kon je dat maar beter opgeven, want de brutale apen trekken de tassen van mensen af. We hebben in het bos rondgelopen (schitterende natuur) en zijn uitgebreid met de aapjes op de foto gegaan. Als je ergens ging zitten dan kwamen ze vanzelf op je schoot zitten, of zoals bij Remco op zijn hoofd. Haha - een aap dacht even Remco zijn haar op te eten :D
Nadat we nog door Celuk (zilversmid dorp) waren gereden hebben we de meiden getrakeerd op een lunch aan het strand. Dat was wel een aparte ervaring voor ze :), maar wij waren erg blij dat ze ons de weg hadden gewezen vandaag.

Tour 5: Na twee uur rijden werden we ontvangen op de Taman Sari Buwana, oftewel Balinese Traditional Farming. Yep.. Balinese boertjes voor een dag :).
De dag begon met een rondleiding door een Balinese school. Helaas hadden de kinderen vakantie, anders mochten we een les bijwonen. Vervolgens hebben we een rondleiding gehad door een traditioneel Balinees huis waar vijftien families van een voorouder samenwonen. Oma (ergens in de 80) stond ons al pruimtabak kauwend op te wachten..Haha.. We hebben geleerd over de opbouw van het huis en de activiteiten die de mensen verrichten. Ook mochten we van kokosbladeren offers vlechten en nadat we een training voor het hanengevecht hadden gezien was het tijd om naar de land te gaan.Dat was echt heel leuk!
We hebben het land bewerkt waar rijst op wordt verbouwd. Niet met een machine, maar ouderwets met koeien. Onze poten in de modder en gaan! Daarna konden we rijst gaan planten en ondertussen leerde de mensen ons van alles over de agricultuur van Bali. Na al dat harde werk kregen we een rondleiding door een tropische tuin waar vruchten worden verbouwd. Een dude (farmer Bob) van 72 Jaar klom in een 12meter hoge palmboom om een verse kokosnoot te plukken die we konden opeten. We mochten ook nog zelf klimmen, maar dat is best taai. Respect!
Daarna kregen we cassava te eten (traditioneel balinees eten) alvorens we van een lekkere lunch met allemaal aparte gerechten konden genieten.
Onze reis vervolgde zich naar Jawitliuh. Het grootste rijstterras van Bali. Erg indrukwekkend! Het terras heeft de grootte van een dorp en is geniaal aangelegd. Wow.
We sloten de dag af bij de Tanah Lot tempel. De tempel ligt op een rots in de indische oceaan en is alleen toegankelijk met laagtij. We vonden dit de mooiste tempel die we gezien hebben, vooral door de bijzonder ligging.

Seawalker - Haha wat is de Seawalker een grappige ervaring. Oldschool duiken! Pot op de kop, zuurstof erin en over de bodem van de zee lopen. We hebben zo ontzettend gelachen en zitten kloten! De videos en fotos zijn ook heel erg tof geworden.

Dolfijnen zwemmen - In Nieuw Zeeland lagen we al in de zee met de Hector dolfijn, maar In Bali konden we met de dolfijnen zwemmen en spelen. Een droom die uitkwam voor mij. Ik wil al lange tijd met een dolfijn zwemmen. In Serangan, bij de dolphin lodge, kwam deze droom uit. We hebben met de dolfijn mogen knuffelen, zoenen en spelen. Het zijn zulke elegante en slimme dieren. We hebben een super leuke middag gehad met Nemo. Ons vrouwtje! De fotos zijn heel erg mooi geworden en zijn een fijne herrinering!

Kuta - Tussen alle tours door zijn we veel in Kuta geweest. Kuta = Zon, zee, strand, drank, sex. Wij hebben er vooral gesurft! Heel veel gesurft :D. Heerlijk longboarden en andere boards uitproberen. Voor 4 Euro per persoon hadden we de hele middag twee boards.
Vanuit Bona (Rumah Jack) naar Kuta is op de scooter ongeveer een uur rijden..

Dalongan - Het vijfdaagse feest wordt op het hele eiland gevierd. Varkens worden geslacht, tempels worden versierd en allerlei rituele festiviteiten vinden plaats. We zijn met de balinese familie naar vier tempels geweest om te bidden. Per tempel wordt er vijf keer gebid. Drie keer met een bloem en twee keer zonder en dat geheel gekleed in Balinese stijl (Sarong en bandage om het hoofd). De lokale mensen keken af en toe wel gek op van ons :)
Na de ceremonie hebben we heerlijk mogen mee-eten van allerlei Balinese tradities; varkenvlees klaargemaakt in kokos en specerijen, het huid van de varken klaargemaakt in een soort blad en andere vlees en soep gerechten.

Gilli eilanden - De kers op de taart! Een geweldige afsluiter van onze reis! Een waar paradijs op aarde! Ja....inderdaad..... we zijn enthiousiast over de Gillis :D.
De Gillis (Gilli=Eilandje) zijn tropische koraaleilanden. Er zijn drie Gilli''s; Gilli Trawangan (feesteiland), Gilli Meno en Gilli Air. Wij zijn op Gilli Air geweest. Het ouwelullen eiland ;). Op de Gilli's zijn geen autos of motors op het eiland. De enige vorm van vervoer, afgezien van de benenwagen is fietsen en paard en wagen. Nadat we met de boot op het eiland waren aangekomen zijn we op zoek gegaan naar een slaapplek. We vonden al snel een geweldig huis aan de zee. Op 15 meter lopen lag het heldere water en witte strand. Super cool! Toen zijn we op de fiets het eiland rond gereden (+_1 uur). We hebben prachtige dingen zien; mooie huisjes, tropisch leven en de natuur. Gilli Air is een klein eiland en rustig eiland, er waren maar een handvol toeristen. Zo rustig en kalm. Sochtends vanuit onze slaapkamer konden we de de zee horen. Dat is lekker wakker worden hoor! :).
We hebben geweldig kunnen snorkelen en zijn lekker wezen eten en drinken. Haha. We kregen bij een bar zelfs een keer Marihuana aangeboden in plaats van wisselgeld... Er is namelijk geen politie op het eiland en overal op straat worden de Magic Mushrooms en Marihuana aangeboden.. Wij hebben om het wisselgeld gevraagd trouwens :)
We hebben drie dagen genoten van Gilli Air, maar als we dit hadden geweten waren we minstens een week op de Gillis geweest. De Gillis zijn alles wat Bali niet is - schoon en rustig! Een fijne afsluiting!

Lezer... Lezer... Hallo. Wakker worden! Heerlijk weggedomeld? Zag je jezelf al op het strand liggen.... Helaas is het weer tijd om aan de alledaagse werkzaamheden te beginnen... Of.... Misschien dat je wel even op Google een last-minute reis opzoekt :) Goed idee!

Hang Loose

• 14 April 2013 - 10:09

Suzanne:

Wel een heel verhaal maar heb het met veel plezier gelezen:) je kunt er je werk wel van maken joost! Haha
    Gaat je goed af dat boeiend schrijven:)
    Als ik lees wat jullie allemaal hebben meegemaakt dan kan het niet anders dan dat het ontzettend veel indruk heeft gemaakt. Zo'n andere wereld waarbij je dan beseft dat het in nederland allemaal zo goed geregeld is.aar tegelijkertijd ook zooo gaaf om dat allemaal te zien en die cultuur mee te maken. Super gaaf!

Jullie hebben mooie dingen meegemaakt mannen en ontzettend veel gezien de afgelopen maanden! Staat maar weer mooi op je CV!:)

Liefs suzanne

• 22 April 2013 - 21:22

Jack:

Een fantastisch reisverslag Joost! Je kunt zo een pocketboek schrijven van jullie belevenissen, doen! geweldig.

Groeten Trees en Jack