Part 2.1 - Kiao Ora New Zealand (South Island) - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Joost van de Pol Remco Leppers - WaarBenJij.nu Part 2.1 - Kiao Ora New Zealand (South Island) - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Joost van de Pol Remco Leppers - WaarBenJij.nu

Part 2.1 - Kiao Ora New Zealand (South Island)

Door: Kiwi

Blijf op de hoogte en volg Joost van de Pol

13 Maart 2013 | Nieuw Zeeland, Christchurch

De bootreis vanaf Wellington naar Picton duurde 3,5 uur. In Picton hebben we getankt en zijn naar Westport gereden. Een lange reis van 5 uur - zoals alles hier ver is en lang duurt vanwege de bergen.

Carters Beach - vrij kamperen is redelijk lastig in NZ, dus maar op de camping gestaan. Een wasje gedraaid en gedoucht. Helaas had Remco na het eten van een reep een wilde nacht, maar de volgende morgen was hij fit genoeg om te gaan.

Punakaiki - Op onze weg langs de kust kwamen we langs Punakaiki. Dit staat bekend om zijn 'pancake' rocks, zoals je op de fotos kunt zien :D. Een erg bijzondere wandeling langs deze rotsformatie. Waanzinnig stukje natuur.
Bij het informatiecentrum hebben we voor de volgende dag een hiking geboekt op Fox Glacier.

Fox Glacier - Nadat we al het skistadje Franz Josef waren gepasseerd kwamen we aan in Fox Glacier. Ook al een echt wintersport dorp. We hebben heerlijk op het terras een pul bier gedronken (met het zonnetje op ons gezicht) en wat gegeten. Een heerlijk avondje! De volgende morgen zouden we al vroeg gaan icehiken dus na wat biertjes de bus maar ergens geparkeerd om te slapen.
Onder leiding van een gids zijn we met een groep van zes personen gaan hiken op de gletsjer - FoxGlacier. Een vier uur durende wandeling. Maar wat voor een! Super gaaf om op een gletsjer te lopen en ook erg apart. Twee dagen geleden nog surfen en nu lopen we in ons boardshort op het ijs. Dit is dus weer een van de bijzondere ervaringen die we allemaal mogen meemaken. Fantastisch!

Wanaka - Toen we savonds aankwamen zijn we eerst naar het informatiecentrum gegaan om een paragliding te boeken. Dat stond op de wenslijst. De volgende morgen, half elf, zijn we vanaf Mt Aspiring op 1100 meter hoogte gesprongen. Wederom een hele gave en bijzondere ervaring - vanaf de berg rennen en dan de winger het werk laten doen... Het was zo heerlijk kalm. Een adembenemde omgeving met meren, bergen en sneeuwtoppen. We vlogen over twee watervallen en op 300 meter boven de grond hebben we nog even de rollercoaster gedaan.. Wat was dit weer vet om te doen!

Queenstown - The adventure capital of NZ. Hier kan bijna alles gedaan worden. In totaal hebben we hier vier dagen gestaan. Vanaf hier hebben we onze reis naar Milford Sound gemaakt, een crazy night gehad en Remco is in de bergen gaan mountainbiken.

Milford Sound - Het achtste wereldwonder. Een tien uur (heen en terug) durende busreis bracht ons naar Milford Sound en langs vele fotostops, zoals; Mirrorlakes, prachtig uitzicht op bergen, watervallen en beekjes met vers drinkwater. Eenmaal bij Milford Sound aangekomen zijn we met een boot door de 'sound' gevaren. Vanaf Milford Sound hadden we een mooi uitzicht op Mitre Peak (1692m). Ook zijn we een zeehonden kolonie gepasseerd en hebben we met de boot onder de 151m Stirling Falls gestaan.

Crazy night - We waren erg verrast toen we de Zwitserse meiden tegenkwamen die we ook in Stockton (AUS) hadden ontmoet.. Herrinneren jullie dat nog? Nou ...wij wel ;)
It is a small world!
Nadat we wat gekletst hadden gingen we slapen, omdat wij al vroeg (zes uur) naar Milford Sound zouden gaan. Toen we goed en wel op bed lagen werd er op de bus geklopt.... Jost? - De meiden hadden de sleutel in de bus laten liggen met de deur op slot. Gelukkig was Remco zo handig om deze via het dakraam op te vissen. De volgende avond werden we uitgenodigd voor een corona.. Ja dan moet je net bij ons zijn.. Corona :D Het werd weer een knotsgekke avond!! De fotos herrineren ons daar wel aan. Haha. En ook voor deze nacht/ochtend met de meiden geldt; Wat happens in the van stays in the van :P
(love) Juicy Hahaha.

Mountainbiken - Queenstown Bikepark. Fiets gehuurd, kaartje voor de lift gekocht en gaan. Naar boven met de gondel waar je kon kiezen uit 12 tracks. Langste was 6km met een hoop kombochten en jumps erin.
Erg gaaf om een keer te doen, maar de volgende dag is dan iets minder.
2 gekneusde anusflappen en spierpijn :)

Mt Cook - Met zijn 3754m de hoogste berg in Australasia. Nieuw Zeeland's crown peak. Hier hebben we enkele mooie fotos kunnen schieten.

Akaroa - Op 80 minuten rijden vanaf Christchurch ligt het artistieke Akaroa. De straatnamen en winkels doen nog steeds herrineren aan de Franse stichters van het dorp. We hebben een wandelingdoor het dorp gemaakt ende vuurtoren bezocht. Voor maar 2,50 NZD veel informatieover de vuurtoren en de mechaniek gehad. Bij de vuurtoren hebben we ook de nacht doorgebracht, om de volgende dagop te staan en met wilde dolfijnen te gaan zwemmen. Om 11.30 zijn we met Black Cat Dolphin cruises de zee opgegaan om met de Hector dolphins te zwemmen. De hector dolphins zijn de kleinste dolfijnen ter wereld en komen alleen voor in het zuiden van Nieuw Zeeland. Helaas was er veel zeedeining en weinig zicht, maar het was erg cool om met deze dolfijnen te zwemmen. Ze waren erg nieuwsgierig en zwommen rondjes tussen de groep. Soms schoten ze zo aan je voorbij, of onder je door. Een gave ervaring! En weer met een prachtig dier uit de oceaan mogen zwemmen..

Christchurch - De laatste week hebben we in Christchurch rondgebracht. Christchurch is in 2010/11 zwaar getroffen door een aardbeving en de stad is een puinhoop. Kapotte huizen, wegen, gebouwen en straten. Overal wordt gebouwd. We zijn in het centrum geweest, maar dat is compleet afgsloten. Niets meer van over...:S Een horror stad uit de film.
Creatieve ondernemers hebben een alternatief centrum gebouwd van zeecontainers (Start). Dat is erg cool gedaan. Hier trad ook nog een erg grappige straatartiest op.
In buitenwijk Sumner zijn de huizen half over de klif gestort en dat geeft ook een heel apart aangezicht.. Het doet wel even beseffen wat voor terreur een aardbeving kan aanrichten.

In Christchurch hebben we een aantal dagen kunnen surfen! Daar keken we erg naar uit. Op een bepaalde dag surfte ik sochtends met een dolfijn op 15 meter afstand en smiddags zag ik een haai net zo dichtbij. Toen ben ik maar even het water uitgegaan...
Ook hebben we een dag besteed op en rondom het vliegveld. We hebben met verschllende vrachtvervoerders gesproken. We zijn al een tijd bezig om onze surfboards thuis te krijgen (Jetstar en British Airways laten het niet toe), maar dat is erg moeilijk. Na een aantal offertes te hebben gehad sturen we de boards alsnog terug met Pak&Send. Pa en Ma volgende week verschijnt er dus een pakketje.. :)
Ons Aussie en NZ board! Een souvenir die we straks in Domburg ook kunnen surfen. Hmmz toch nog maar even niet.. Toen we uiteindelijk de boards kwamen inleveren was de prijs 3 keer zo hoog. Nu in Perth opnieuw proberen. Suggesties?

Nu zit onze tijd in NZ erop en vliegen we terug naar Australie, de westkust (Perth). In Perth willen we nog het een en ander zien, maar er moet ook gewerkt worden. Er is een hele hoop geld uitgegaan, nu mag er ook wel wat binnenkomen.. De komende maand hopen we te gaan fruitplukken op de boerderij. Even geen reisverslagen typen, maar plukken. Zal eens kijken of we nog een foto kunnen posten van hardwerkende jongens.. Is voor jullie ook wel een keer fijn om te zien ;)

• 13 Maart 2013 - 08:59

Ananda:

Wat een prachtig verhaal weer zeg!! Leuk en vooral grappig om te lezen! Mooie foto's ook. Nu snap ik waarom je niet kom antwoorden op de vraag wat je tot nu toe het geweldigst vond Joost. Hoewel die gekneusde anus flappen zal je vast niet als leuk of lekker ervaren hebben :-p Ik ben inderdaad erg benieuwd naar de foto's van 2 werkende Joost en Leppers maar volgens mij gaan jullie zelfs werkend leuke en spannende dingen meemaken. Succes! xxx

• 13 Maart 2013 - 11:34

Marianne Trommelen:

Dit is een reis om nooit te vergeten.Wat jullie allemaal zien en meemaken. Geweldig! Krijgen jullie geen zin om daar te gaan wonen? Nog twee maanden dan zit het er weer op, wat vliegt de tijd!
    Is Fedex misschien een optie om jullie planken te vervoeren? Informeer even bij Arnoud. Zijn e-mail adres is: atrommelen@fedex.com Succes!
    Veel plezier met fruit plukken en met de dingen die jullie nog gaan ondernemen.
    Groeten, Gerard en Marianne

• 13 Maart 2013 - 16:46

Jac & Marleen:

Wow wat een avonturen! Zo te horen vermaken jullie je nog steeds prima :)
    Super om weer zo'n mooi verhaal te lezen, zo lijkt het net of we jullie af en toe weer even spreken.. We missen de Robert Pub en bbq avondjes wel hoor!

Heel veel plezier, geniet ervan en succes met 'werken'!

Knuffel Jac en Marleen

• 17 Maart 2013 - 06:09

J&H:

Shit happens...for Remco easier ;)

Ps: our dutch is gedding better!^^

• 18 Maart 2013 - 04:59

Joost Van De Pol En Remco Leppers:

I like your comment ^ Haha

• 18 Maart 2013 - 11:52

Jennita:

Goed te lezen! Fijn dat jullie zo genieten van alles.

xx Jennita