Part 2 - Kiao Ora New Zealand (North Island) - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Joost van de Pol Remco Leppers - WaarBenJij.nu Part 2 - Kiao Ora New Zealand (North Island) - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Joost van de Pol Remco Leppers - WaarBenJij.nu

Part 2 - Kiao Ora New Zealand (North Island)

Door: Kiwi

Blijf op de hoogte en volg Joost van de Pol

26 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Westport

Auckland - Nadat we de laatste drie dagen op Philip Island (AUS) hadden doorgesurft, keken we allebei erg uit naar Nieuw Zeeland. De vlucht van 17:40 ging erg soepel en savonds 24:00 kwamen we aan op onze kamer in het Sai motel. Daar werden we erg vriendelijk geholpen. Omdat we tot maandag moesten wachten voordat we de huurauto konden ophalen hebben we de zondag gebruikt om te chillen. We hebben even boodschappen gedaan en savonds (voor NL sochtends - het is nu 12 uur tijdverschil) beiden met de families geskypt. Leuk om elkaar weer even te zien en te spreken! Kleine Sem groeit als kool en Joep en Sam begonnen Joost nou tocht echt wel te missen. Oh en beiden ouders vonden dat Joost toch wel een dikke kop kreeg. Haha. Dat heet nou welvaart :P
De volgende dag zijn we naar Wickedcampers gelopen om onze huurcamper op te halen. Dat werd nog een leuke ochtend... Haha. Allereerst leek het bedrijf helemaal nergens op en tenslotte kwamen ze met een minivan (soccermom wagen) aan zetten. Dit terwijl we heel duidelijk een busje hadden gehuurd. Toen hebben we ff lekker oudhollandsch zitten klagen dat we de huur beiindigen of dat er een bus in de plaats moest komen. Omdat het bedrijf geen bussen meer had hebben ze ons geupgrade naar een luxe 5 persoons bus - Een Nissan Elgrand. Zie foto :D Hehe. En we hebben zelfs automatische gordijntjes....

Mangawhai Heads - Eindelijk konden we gaan rijden. We wilden eerst naar het Noordelijkste punt om vervolgens naar beneden te rijden. De eerste stop en overnachting was in Mangawhai Heads. Savonds hebben we hier lekker gesurft. De weg naar Mangawhai Heads heeft ons langs veel mooie plekken gebracht, waaronder een waterval. Het is een en al heuvels en gebregte waar men overheen rijdt. Echt snel gaat het dus niet, maar wel ontzettend mooi. We vinden het landschap mooier en gevarieerder dan Australie. Het is heerlijk om de geur van natuur en bomen te ruiken.

Hukatere - Onze route zou ons over de Ninety Mile beach road naar Cape Reinga brengen. Het noordelijkste punt. Vanaf Cape Reinga hadden we een fantastisch uitzicht! Een van de mooiste ooit gezien. Het was ook erg bijzonder om de twee zeeen (Tasman Sea en Pacific Ocean) daar te zien samen komen en een soort van 'clash' creerden.
Onderweg terug hebben we op een camping in de duinen overnacht. Wederom een fantastische locatie. De camping werd gerund door 'uncle'. Een 78 Jarige Maori.

Piha - Na een lange rit vanaf Hukatere zouden we naar Piha gaan. We verdwaalden en hebben de auto maar even geparkeerd om te eten. Dit wel met uitzicht op de skyline van Auckland. Twee meiden hebben ons toen de route gegeven en in het donker zijn we naar Piha gereden. Een lange weg na al 7 uur te hebben gereden. Toen we aankwamen waren we het allebei ook goed zat en zijn meteen naar bed gegaan.

Hot water beach - De naam zegt het al. Dit strand staat bekend om zijn hete water dat vanuit de aarde omhoog komt. Dit wordt veroorzaakt door een vulkanische bron. Met laagtij kunnen mensen een kuil graven en zo heerlijk van de natuurlijke spa genieten. Het water water kan tot wel 67 graden opwarmen. Nadat Remco geSUPt had en Joost gesurft hebben we savonds lekker een poos in een kuil gezeten.
Vanaf Hot water beach zijn we de volgende dag naar Cathedral Cove gereden. Na een wandeling kwamen we bij Cathedral Cove aan. Wederom een mooi stuk natuur met allemaal rotsen in het water en mooie baaitjes. Het water heeft een doorgang geslagen in de rotsen en zo is de cove ontstaan.

Raglan - Een laidback surf stadje! We hebben hier vijf dagen lang iedere ochtend en avond gesurft. Na het surfen even op de blote voetjes het stadje in; wasje draaien een boodschapje doen en een bak koffie, uitrusten en weer het water op :D
Dit is naast Byron Bay en Philip Island de surfbestemming van NZ! Hier heb ik dan ook enkele van mijn beste golven tot nu kunnen surfen.

Waitomo Caves - Vanuit Raglan was het niet ver rijden naar de wereldbekende Waitomo Caves. Deze grotten zijn vooral bekend om zijn 'Glowworms'. Helaas was het niet toegestaan om fotos te maken, maar de grot en zijn wormen zijn erg mooi om te zien!

Rotorua - Whakarewarewa uitgesproken als tewhakarewarewatangaoteopetauaawahiao is een landschap van geothermische activiteiten; bubbelende modderpoelen, kokende mineraalbronnen, geisers etc.. Het dorp wordt bewoont door Maori (Tuhourangi Ngati Waihao people). In een show van dans en zang hebben we kennis gemaakt met de cultuur en historie van deze mensen.
De Maori gebruiken de warmtebronnen om te koken, wassen en baden. Na afloop van de guided tour hebben we een Maiskolf gegeten die in een van de geothermische baden was klaargemaakt.

Matamata - Hobbiton Movie Set - In 1998 hebben Peter Jackson (Filmregisseur) en New Line Cinema/Warner Bros een boerderij ontdekt die voldeed aan de beschrijvingen van de boeken van Tolkien - Lord of the Rings en The Hobbit. Hier zijn vele delen van de films opgenomen en de set is nu toegankelijk voor toeristen. Onder leiding van een tourguide hebben we een rondleiding gehad in het dorp van Gandalf, Frodo en Bilbo Baggins. De tourguide heeft veel van de opnametechnieken uitgelegd en herkenbare scenes uitde film laten zien. Echt ontzettend gaaf om te hebben meegemaakt!

Mt Maguini - Bij aankomst een halfuur gesurft, totdat het donker werd en daarna een biertje in een kroeg gedronken. De volgende dag doorgereden.

Rangitukia - The first place in the world to see the sun. Een van de meest bijzondere/unieke momenten van deze trip. Op 22-10-2013 waren wij (een) van de eerste mensen die zon hebben zien opkomen! Een magisch moment.

Tatapouri - Vlakbij Gisborne hebben we een nacht op de camping gestaan. Na 10 dagen weer een warme douche ;). We stonden op een mooie locatie direct aan de zee. Omdat het slecht weer was hebben we er een dag bioscoop van gemaakt; A Good Day to Die Hard en Django Unchained.

Napier - Art deco capital van Nieuw Zeeland. Een nacht geslapen, boodschappen gedaan en de volgende morgen weer doorgereden.

Paraparauri - De bus op een mooie locatie aan het strand gezet. Daar zijn we wezen snorkelen en hebben de middag lekker in de zon doorgebracht. Savonds hebben we onder het eten wat plannen gemaakt voor het zuideiland. Uiteindelijk ook op deze plek geslapen :)

Wellington - De hoofdstad van Nieuw Zeeland. We hebben de hele dag lekker gesurft, schandalig veel bij de Mac Donalds gegeten en savonds weer gesurft. Oh en ook de boot overtocht geregeld voor de volgende morgen. En dat is dus vandaag..
We zitten nu op de boot om de overtocht naar het zuideiland te maken. De tocht duurt ongeveer 3.5 uur. Op het zuideiland staan ons hele mooie dingen te wachten; Gletsjers, spiegelmeren, heel mooie landschap, besneeuwde bergtoppen, pancake rocks, parasailen, kayakken, watervallen en meer..
Voor meer informatie lees het volgende reisverslag ;)

• 26 Februari 2013 - 09:45

Anita:

Mooi reisverslag jongens en prachtige foto's. 'k Snap best dat jullie de eerste zullen zijn die de zon zien opkomen op 22-10-2013. Foutje. Fijne tijd daar in Nieuw Zeeland.

• 27 Februari 2013 - 12:21

Suzanne:

Wow, wat een mooie plaatjes allemaal!
    Ik heb wel even geoefend op Whakarewarewa...blijft lastig;)

Wanneer gaan we nou eens ''druk aan het werk'' foto's zien mannen? haha

Have fun! X Suzanne